Prokletý rok

Recenze může obsahovat spoilery!


Prokletý rok začíná dost dramaticky. Autorka nás uvrhne do světa, kde je nastolena vláda mužů a ženy musí fungovat tak, jak se po nich chce. Mají nějaká pravidla, své zvyky a nic nesmí být jinak. Nejsmutnější fakt na dystopických knihách je, že.. To funguje. A nikdo se vůči tomu nijak nebrání, jelikož by následoval trest. V knize byla řečena skvělá myšlenka - co by dělali, kdybychom se najednou všechny vzbouřily?

Kniha začíná úvodem do světa, je podzim. Zjistíme, jak zdejší dívky fungují a že v určitém věku musí všechny přežít svůj prokletý rok v divočině. Den předtím dostanou dívky také svůj závoj, od jejich budoucího manžela, který si danou dívku vybral a po návratu ji přijme za svou manželku. Třikrát hurá pro svobodnou volbu. Místní obyvatelstvo věří, že dívky ovládají špatnou, černou magii a tudíž mají rok na to se ji zbavit. Víte, ono.. Je fakt snadné uvěřit něčemu, co vám celý váš život tlučou do hlavy. Hlavní hrdinka mi byla neskutečně sympatická, jelikož stejně jako já měla neustále pochybnosti. Kdo mi naopak vadil neskutečně? Kiersten. Já chápu, byla k tomu vychována, má jistou víru a k něčemu se upírá, ale proboha, zabijte ji někdo. V jeden moment mi byla sympatická, když sama zněla, že má pochyby, ale trvalo to asi vteřinu. Co mě dostalo asi nejvíce je fakt, že ty dívky prostě nedokážou stát při sobě a upnout se na něco jiného. Až tak dobře se jim vymývají mozky, do takové míry, že jsou schopné ztratit samy sebe a vraždit se navzájem.

Během zimy nastane situace, kdy se vůči Tierney obrátí všechny dívky a je násilím nucena opustit jejich bezpečné útočiště. Bezpečí jejich malého městečka je důležité, jelikož v divočině se nacházejí pytláci, kteří se snaží dívky dostat pro své vlastní sobecké účely a jejich podstatu magie uchovat. Dost věcí začíná vycházet najevo. Ne vše je tak, jak vypadá. Zvlášť, když se Tierney s jedním pytlákem osobně setká. Cítím tady romantickou linku? Co cítím určitě, jsou začínající intriky. Někde v půlce knihy trošku nahlédneme pod pokličku toho, k čemu vlastně ten prokletý rok doopravdy slouží. Mám pocit, že se to naši hlavní hrdince nebude moc líbit.

Přichází jaro a my máme možnost sledovat další odhalování tajemství a toho, za jakým účelem vlastně prokletý rok vznikl. Tierney utekla z tábořiště dívek a postupně odhaluje, jak jejich svět funguje a jak moc zvrácená jejich idylka je. Více se odhaluje i romantická zápletka, která má pomalý a uvěřitelný start, takže mi ta romance vlastně ani trochu nevadí. Celkově je super, jak jsou všechny postavy psány uvěřitelně a čtenář má možnost se do jejich chování a myšlení vžít. Možná proto je ta kniha tak krutá. Další úžasná věc je jazyk květin. Že tohle autorka vymyslela, má u mě obrovské plus.

Léto a s ním i konec prokletého roku. Jsme zpátky v táboře, Tierney se pomalu snaží dělat změny a sabotovat město. Tahle kapitola přinese další obrovský a myslím, že i dost nečekaný zvrat. Líbí se mi, že Tierney vezme svůj osud do vlastních rukou. V tuhle chvíli jsem si vlastně i přála, aby naše hrdinka dostala svůj happy end.


Po roce v divočině nás čeká návrat. Bude velké odhalení pravdy? Určitě přijde další nečekaný zvrat a upřímně, ono je fakt ještě něco, čím mě ta kniha prostě dokáže zase překvapit. Autorka úžasné popisuje, jak si Tierney získává své nové spojence a doufám, že vybudují svůj vlastní odboj.

Tahle kniha je prostě něco, co chcete. Originální zápletka, skvěle popsané postavy, nečekané zvraty, něco, co každá dívka potřebuje. Je to kruté, temné, je to reálné a o to více smutné.

Hodnocení: 5/5

Komentáře

Oblíbené příspěvky